Povestea Koh-I-Noor

Bogdan Plăcintescu, editor UDC

16 septembrie 2017

Koh-I-Noor Hardtmuth este un producător ceh si unul din cei mai mari producători și distribuitori de ustensile pentru artă, instrumente de scris și rechizite. Compania a fost fondata în 1790 de Joseph Hardtmuth.

În 1802, compania a înregistrat prima mină de creion, fabricată dintr-o combinație de caolin și grafit.

La expoziția World Fair din Paris din 1889 compania și-a prezentat creioanele sub denumirea „Koh-I-Noor Hardtmuth”. Fiecare mină a fost încastrată într-un corp din lemn de cedru galben. Numele a fost inspirat de celebrul diamant Koh-I-Noor (Muntele Luminii în limba persană), care făcea parte din Bijuteriile Coroanei și era cel mai mare diamant la vremea respectivă.

Informații interesante despre Koh-I-Noor:

  • Joseph Hardtmuth este inventatorul creionului modern cu mină grafit. Procesul de producere a acestor creioane a rămas neschimbat din 1789.
  • Franz Hardtmuth, nepotul lui Joseph Hardtmuth, este inventatorul tehnologiei moderne de producere a creioanelor grafit pe grade de durități.
  • Creionul grafit Koh-I-Noor 1500 este cel mai popular creion din lume. A apărut în 1888 și la scurt timp a fost comercializat în 17 durități. Nu după mult timp numărul durităților a crescut până la 21.
  • Standardul de gradare a durității cu ajutorul cifrelor și literelor HB și F își are originea în numele companiei Koh-I-Noor Hardtmuth și locația fabricii Koh-I-Noor din České Budějovice. Duritatea minei a fost marcată pentru prima dată pe creioanele 1500. „H” vine de la Hardtmuth, „B” de la Budějovice și duritatea medie „F” de la Franz Hardtmuth.
  • „Elephant” este una din cele mai vechi mărci înregistrate din lume. Faimoasele radiere cu un elefant au fost produse din cauciuc natural din 1896 până azi.
  • Mina multicoloră mosaic a creioanelor colorate „Magic” a fost înregistrată ca marcă pentru prima oară în 1936. Inițial mina mosaic era destinată să confere originalitate semnăturilor, creionul fiind conceput pentru a se utiliza în activități de secretariat. Astăzi creioanele colorate „Magic” sunt populare printre copiii și artiștii din întreaga lume.
  • Deși marca Koh-I-Noor este asociată în primul rând cu creioanele, produsul său de top este setul de culori tempera.

Ce se mai întâmplă cu cărțile
aici și prin lume

La ce filme ne mai uităm și,
mai ales, de ce

JOCURI

Cercetătorii britanici au descoperit că jocurile nu ne prostesc